Facebook F #12, publicatie 3 juni 2016, bijgewerkt 16 augustus 2017

 

Papamaand, opmerkelijk initiatief in Nederland vanuit het bedrijfsleven

Kersverse papa's krijgen in Nederland vanaf volgend jaar 5 dagen vaderschapsverlof. In augustus 2017 is dit voornemen echter nog niet gerealiseerd, waarschijnlijk wordt het 2019 en in 2020 vijf weken aanvullend verlof voor partners.
Het Bredase Internet marketing bureau Yonego vind dat te weinig. Mannen krijgen bij dit bedrijf met ingang van heden recht op 4 weken kraamverlof. Investeren in het geluk van je werknemers is een heel goede investering, een investering die vaak wordt onderschat. Er werken 75 mensen, waarvan 70 mannen.
Hierna volgden Mastercard Nederland en Microsoft Nederland: 20 weken voor vrouwen i.p.v. 16 weken en 6 weken voor vaders, i.p.v. 2 dagen.
En ... goed nieuws: ING GEEFT JONGE VADERS in 2018 EEN MAAND BETAALD VADERSCHAPSVERLOF !!
Vaders die werkzaam zijn bij ING kunnen volgend jaar de eerste maand na de geboorte van hun kindje met betaald verlof. Daarna mogen ze nog eens drie maanden onbetaald verlof opnemen.
 
De meeste bedrijven zijn echter faliekant tegen het verruimen van verlof. Ze wachten af wat het kabinet en de politiek gaan doen.
 
Bekijk het interview op BRN Nieuwsradio van 8 januari 2016 over de motivatie van Yonego voor deze opmerkelijke stap op You Tube
 
 
 
Catalyst Benelux
Bij Catalyst is de situatie over het vaderschapsverlof in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Caroline Pickard, consulent in de Benelux vanuit Catalyst Europa, schreef er een blog over, gepubliceerd op 18 februari 2016. Hierin beschrijft ze dat Nederland wel erg is blijven steken in verouderd gezinsdenken en traditionele rolverdeling man/vrouw.
 
Vertaling van een gedeelte uit haar blog, geschreven op persoonlijke titel:
Volgens mij is Nederland, ondanks dat men er van buitenaf tegen aan kijkt als een land van tolerantie en gelijkheid, blijven steken in een vreemde mix van gezinswaarden uit de jaren 50 en een economische realiteit uit het jaar 2000. Regelmatig wordt er het stereotype dat mannen ongeschikt zijn voor het huishouden en de zorg uitgedragen, bv. in reclame, terwijl ze zich op hun borst slaan vanwege de flexibiliteit met de zogenaamde ‘papadag’ als ze ervoor kiezen vier dagen te werken.
 
In januari kwam het nieuws dat een klein Internet marketing bedrijf, Yonego, in Breda vaders een papamaand geeft. Ze vinden dat het geluk van werknemers een extreme gezonde investering is, eentje die vaak onderschat is. De argumentatie daarvoor is niet alleen dat werknemers langer in dienst blijven, gemotiveerder zijn en er minder onderlinge wrijvingen zijn, ook kan zo’n bedrijf getalenteerder personeel aantrekken waardoor ze innovatiever en productiever kunnen zijn. Het bedrijf ondervindt veel onbegrip uit de omgeving voor hun motivatie.
 
Vaderschapsverlof is ook goed voor vrouwen. Moeders kunnen daardoor sneller naar hun werkplek terugkeren, de ouders kunnen het werk binnenshuis meer afwisselen en er ligt minder de nadruk op dat de ene partner voor de zorg is en de andere partner voor het geld.
 
En verder dragen betrokken vaders bij aan gelukkiger, creatievere en meer intellectueel ontwikkelde kinderen, gewend aan de opvoedingsstijl van zowel vrouwen als mannen.
 
Er is een special tweedeling in de Nederlandse politiek om voortdurend vrouwen aan te moedigen om meer aan de economie bij te dragen, en daarnaast sinds vorig jaar de zorg voor zieken en ouderen aan onofficiële en onbetaalde bronnen over te laten, zoals gezin en buren (zijn vaak vrouwen).
 
De Millennials (de 20-gers) zijn minder geneigd zich aan te passen aan de sterke traditionele seksenormen die ze met hun opvoeding hebben meegekregen. Zonder vernieuwende bedrijven zoals Yonego, die aantonen hoe een eenvoudige verandering effecten kan hebben voor de economische en culturele ontwikkelingen op de lange termijn, zal Nederland terugvallen op z’n oude tradities met als resultaat dat het ver verwijderd blijft van de sociale vernieuwingen in Scandinavische landen en de economie van zijn grotere Europese partners.