Facebook #4, publicatie 1 april 2016

 

HeForShe zet 10x10x10 Campagne op

 
HeForShe op 20 september 2014 opgezet vanuit de VN-vrouwen om wereldwijd mannen en jongens te betrekken bij het bereiken van gelijkheid tussen mannen en vrouwen en om de positie van vrouwen te versterken.  
De 10x10x10 Campagne is het concrete project om deze doelstelling binnen één generatie in 2030 te realiseren, en niet pas in 2095 zoals de voorspellingen luidden.
 
In januari 2015 zijn de VN-vrouwen begonnen met een pilot programma, waar mensen op sleutelposities bij regeringen, bedrijven en universiteiten worden ingeschakeld om wegen te zoeken om deze doelstelling te verwezenlijken. De verwachting is dat zij structurele en culturele veranderingen kunnen bewerkstellingen om hieraan vorm te geven.
De pilot zal 3 tot 5 jaar duren.
De 10x10x10 campagne streeft ernaar dat er in 2030 gelijkheid is in inkomen en macht tussen mannen en vrouwen.
 
 
 
Pilot - Frame, raamwerk
Met elke deelnemer worden afspraken gemaakt om zich te verbinden met de belangrijkste uitdaging van hun sector. Hiervoor is een raamwerk gemaakt dat de achtergrond van het initiatief beschrijft en een handleiding met criteria en suggesties voor activiteiten die kunnen worden opgenomen voor elke organisatie. Dit is ook een informatiebron voor organisaties die overwegen deel te nemen.
 

Opdrachten en deelnemers

 
Regeringen
Ondanks een aanzienlijke vooruitgang de laatste 50 jaar is er nog geen enkel land waar seksegelijkheid is. Regeringsleiders die deelnemen pleiten persoonlijk voor seksegelijkheid en lanceren een nationale HeForShe Campagne. Daarnaast ontwikkelen ze verbintenissen die erop gericht zijn echte veranderingen binnen en buiten hun eigen instellingen te bewerkstelligen.
‘National leaders are taking action for gender equality in countries around the globe’.
‘Nationale leiders ondernemen actie om gelijkheid tussen mannen en vrouwen te bewerkstellingen in landen over de wereld’.
 
De deelnemende landen willen zich hiervoor inspannen.
Dit zijn de regeringsleiders van Finland, IJsland, Indonesië, Japan, Malawi, Roemenië, Rwanda, Zweden, Filippijnen en Uruguay
 
Bedrijven
Onderzoek wijst uit dat een evenwichtige verdeling van sekse in een bedrijf een positieve invloed heeft: het verbetert de positie van arme werknemers en de besluitvorming.
Van de 500 grootste bedrijven in de wereld is 95 procent van de CEO’s man en er is een aanzienlijk inkomensverschil tussen mannen en vrouwen in elk land. CEO’s hebben zijn in de positie om de situatie van vrouwen op de werkvloer te versterken.
Bedrijven die de principes van vrouwengelijkheid ondertekenen en deze principes in hun bedrijven invoeren volgens ‘principe 7’, verplichten zich tot een meet- en publicatierapport over de vooruitgang van seksegelijkheid in hun bedrijf. En zij lanceren de HeForShe App om hun personeel wereldwijd te mobiliseren. ‘Top executives are changing the way the world does business’. ‘Topmannen veranderen de manier waarop de wereld zaken doet’.
 
De bedrijven die meedoen zijn:
Schneider Electric, Vodafone, Twitter, McKinsey, Unilever, AccorHotels Tupperware Brands, Barclays, Koç Holding, PWC International Limited.
Ze hebben samen meer dan één miljoen werknemers en opereren in 196 landen.
 
Universiteiten
De helft van de wereldbevolking is jonger dan 30 jaar. Over 10 jaar is dit aantal toegenomen tot 75 procent van de wereldbevolking. Om jonge mensen te beïnvloeden over de mentaliteit ten aanzien van vrouwen en over de vermindering van het seksueel geweld op campussen wordt een programma opgezet voor studenten, docenten en personeel. Dit zal invloed hebben op een hele generatie. ‘Opleiders onderwijzen de voordelen van gelijkheid’
 
Aan de campagne werken de volgende universiteiten mee:
Georgetown University, Washinton, VS ; University of Hong Kong, Hong Kong ; University of Leicester, Engeland ; Oxford University, Engeland ; Nagoya University, Japan ; University of São Paulo, Brazilië ; Institut d’études politiques de Paris, Frankrijk ; Stony Brook University , New York, VS ; University of Waterloo, Canada ; University of the Witwatersrand, Zuid Afrika
 
Verslag na één jaar.

Alleen van de bedrijven is een uitgebreid verslag van het eerste jaar dat op Wereld Economische Forum in Davos op 22 januari 2016 wordt gepresenteerd. Zie voor enkele resultaten bij facebook 5#