En het houdt niet op, waar is het einde? Zijn deze posters op bushokjes de overgang naar pornografie? Zichtbaar voor iedereen, ook voor meisjes en jongens. 
 

Reclame als pornografie

De campagne van radiostation 538 heeft als titel: ‘Zet de zomer aan’, maar wat hebben halfnaakte vrouwen met een poes voor hun poes eigenlijk met muziek te maken? Of schieten ze met deze campagne juist raak, omdat mensen er wel naar móeten kijken en er vervolgens over gaan praten?

In eerste instantie lijkt het alsof alleen vrouwen op de affiches te zien zijn. Toch is er ook één met een man. Alleen, zo merkt een kritische twitteraar terecht op, in tegenstelling tot de vrouwen op de andere twee posters heeft deze man zijn broek nog aan. Alleen al daardoor is deze poster lang niet zo controversieel als die van de dame met de poes. 

De Telegraaf, Het Parool en enkele websites besteden aandacht aan deze campagne.
Bij het Parool gaat het artikel van 3 augustus 2016 uitsluitend over het feit dat de reclamemaker van 538 een foto van 20 jaar geleden van topfotograaf Carli Hermés zou hebben gepikt.
Lees het hele artikel met beide foto’s. 

Gaat reclameposter van Radio 538 te ver?

De Telegraaf besteed uitgebreid aandacht aan deze poster op hun VROUW.nl bijlage van 29 juli 2016 met de uitnodiging: 'Wat vinden jullie van de reclameposters van 538? Zijn ze aanstootgevend of is het juist een goed reclamemiddel?  Praat mee op VROUW.nl! en kies een van beide opties
50 procent zegt: Ik vind de reclameposter van 538 aanstootgevend
50 procent zegt: Ik stoor me niet aan de reclameposter van 538'
Opmerking: Het zijn eigenlijk twee vragen en de antwoorden zijn niet uitgesplitst naar antwoorden van vrouwen en mannen.
Behalve deze poll ook een aantal reacties op Vrouw.nl, vaak negatief, zowel van vrouwen als van mannen.
Lees meer >>

Enkele reacties op de reclameposters van radio 538 op de website van Vrouw.nl, de wekelijkse bijlage van de Telegraaf

Reacties van enkele vrouwen:

  - 538 heeft wel vaker van dit soort reclame, vind het plat, dubbelzinnig en ordinair. Op zich maakt dat niet zoveel uit, tv kun je uitzetten, krant hoef je niet te lezen (of tijdschrift), vind het wel vervelend er steeds mee geconfronteerd te worden in de openbare ruimte, hangt echt waar OVERAL in elk bushokje. Verloedering van de openbare ruimte dus.

  + Ik vind het een mooie foto... 538 staat voor jong. En bij jong horen krolse poezen en gruizige katers. En een leuk muziekje kunnen ze dan wel gebruiken om lekker te feesten, genieten van de warmte en verkoeling. Ja hoor... goede poster... ben alleen stikjaloers op die trut met haar geweldige lijf    ;-) ;-)    hahaha. 

Reacties van enkele mannen:

  - Over 10 jaar porno posters op de bushaltes? Ik voel me wel gegeneerd als ik in zo’n bushalte wacht naast een half naakte vrouw, vooral als er jongere kinderen bij staan alsof we dit allemaal maar normaal vinden.

  - Schandalig dat dit maar gewoon moet kunnen, what's next? Snoeiharde porno in de bushokjes? Lopen ook kinderen langs deze funzigheid heren radio makers!!!!

  - Gadverdamme RADIO538, jullie richten enkel op een helft van de bevolking, met name het 'mannenpubliek'! Ik voel me GENEGEERD bij de bushokjes! Wanneer zien we nou een geile jongen naakt met een ventilator! Discriminatie RADIO538!!! Stelletje egoïsten die daar werken... Denk nou eens ook aan de seksuele gevoelens van DE ANDERE HELFT VAN DE BEVOLKING!

  + Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling dat alles onder een radicaal feministische loep wordt gelegd. Net of een foto met een knipoog van een vrouw (en man trouwens) het einde van de wereld betekent. Vrouwen zijn niet heilig, hun seksualiteit ook niet en ze zijn al helemaal geen slachtoffer. Wat is er trouwens mis met seksualiseren van volwassen mannen en vrouwen? Wat is het nu echt het gevaar? Seksuele gevoelens naar de andere sekse hebben, maakt mannen en vrouwen niet tot seksobjecten, het maakt ons mensen. We moeten kunnen lachen om seks, seksualiteit en ons lichaam. Dat is precies van Radio538 doet. Openheid, humor, acceptatie, gezien mogen worden. Niet de gevaarlijke angst van extreme feministen die elke vrouw tot machteloos slachtoffer willen bombarderen om hun eigen verzonnen strijd tegen een NIET-bestaande mannenmaatschappij te legitimeren. Laten we toch afscheid nemen van deze geestesziekte stroming. Vrouwen en mannen mogen gezien worden!!

  - Reactie op de laatste mening: Huh? Wat heeft feminisme hier nou weer mee te maken?
En waarom ben je 'geestesziek' als je gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen nastreeft?
 

  - De poster gaat inderdaad te ver, vraag me af of de mensen nog wel respect hebben voor bepaalde dingen en vrouwen alleen nog interessant zijn als lustobject, mijn antwoordt heeft niks te maken met preutsheid maar de wereld wordt niet beter van deze tolerantie

Klagen bij de Stichting Reclame Code helpt

Half juli is er klacht ingediend bij de Stichting Reclame Code, waarover op 8 augustus een uitspraak is gedaan.
De commissie acht de reclame in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC. Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat. Hierbij wordt, zoals vermeld in de toelichting bij artikel 2 NRC, rekening gehouden met de wijze waarop de uitingen zijn geopenbaard en het effect dat zij daardoor op het publiek hebben. Bij een uiting die op zodanige wijze wordt gepubliceerd dat het publiek zich niet aan confrontatie daarmee kan onttrekken, zijn de grenzen van hetgeen toelaatbaar kan worden geacht eerder overschreden dan bij uitingen die op een andere wijze worden gepubliceerd.
De beslissing van de commissie is als volgt:
De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Lees ook de volledige uitspraak.
 
Opmerking: de Commissie is het weliswaar eens met de klager, maar komt niet met een verbod.
Een maand lang hebben de affiches buiten gehangen en aandacht gehad in de media, dus gratis reclame. Radio 538 heeft de posters weggehaald, maar toen was het zomerprogramma al voorbij.