De betekenis van kijkcijfers voor de Volkskrant en de NOS

En wat betekent dit voor de aandacht van het vrouwenvoetbal
 
Facebook 33, gepubliceerd 18 augustus 2017
 

Openingswedstrijd van het EK vrouwenvoetbal

De eerste wedstrijd van het EK van de Nederlandse vrouwen op tv trok 2,1 miljoen kijkers. Het NOS-journaal was met 2.5 miljoen kijkers het best bekeken programma van de dag. Opvallend was dat de winnende Bauke Mollema met de Tour de France 967.000 kijkers trok, en Max Verstappe met de Formule I  849.000 kijkers.

Het zijn onthutsende cijfers, omdat er altijd beweerd wordt dat er geen aandacht besteed wordt aan vrouwenvoetbal omdat er geen belangstelling voor is en het niet commercieel is uit te baten met reclamespotjes.
De NOS heeft besloten alleen de wedstrijden van de Nederlandse ploeg en de finale uit te zenden. Het blijft behelpen om het vrouwenvoetbal te volgen.
 
Bezoekersaantallen en kijkcijfers

De eerste drie wedstrijden van de Nederlandse vrouwen zijn uitverkocht, evenals de wedstrijden van de andere landen. De kijkcijfers op de tv overtreffen alle verwachtingen: 2e wedstrijd 2,2 miljoen, 3e wedstijd 2,4 miljoen en de laatste 20 minuten 3,2 miljoen kijkers. De Nederlandse vrouwen doen het uitstekend, ondanks de enorme druk waar ze onder staan, het is aantrekkelijk en spannend.

De finale trok 4,1 miljoen kijkers, in de laatste minuut 5,5 miljoen. Merkwaardig genoeg werd de huldiging door 5,4 miljoen kijkers bekeken.
 
Verslaggeving in de media
Ondanks een prachtige en aantrekkelijke wedstrijd van de Nederlandse vrouwen tegen Noorwegen, besteedt de Volkskrant er maar weinig aandacht aan. Niet op de voorpagina en maar twee kolommen op de tweede pagina van 'Sport'. Dat de koning en Maxima op de tribune zaten en na de wedstrijd de vrouwen feliciteerden in de kleedkamer, kon de nieuwswaarde voor de Volkskrant niet verhogen.
Gelukkig stonden er bij Trouw en de NRC wel mooie foto's op de voorpagina. Wat is er toch met de Volkskrant aan de hand?
 
Tabel: Vrouwenvoetbal en de media (1), factsheet 2015/3, onderzoek Mulier Instituut
 
Dat in het uitgebreide onderzoek van het Mulier Instituut naar de aandacht voor vrouwenvoetbal in de dagbladen de Volkskrant en voor de NOS wordt gekozen, is niet per ongeluk. In de Volkskrant worden irritant weinig artikelen over Vrouwen en sport/voetbal gepubliceerd. Dit bleek ook al uit hun onderzoek in 2013.
Koningspaar feliciteert Vrouwenelftal in de kleedkamer na overwinning op de Noren bij het EK 2017